Leverans

Ditt paket levereras till dig normalt inom 2–4 arbetsdagar. Under långhelger kan leveransen ta något längre tid. Alla leveranser sker med ett spårbart fraktsätt och du kan följa ditt paket genom den transportavisering du fått via e-post efter att ditt paket lämnat oss. Leveransavisering sker via sms eller via telefon beroende på leveransmetod. Det är därför viktigt att du uppger en korrekt e-postadress samt ett korrekt telefonnummer/mobilnummer för att aviseringen ska fungera.

Leveransmetoder:

1. DHL Home Delivery (hemleverans)

Gäller studsmattor eller produkter över 20 kg. DHL levererar varan direkt hem till din tomtgräns under dagtid. Hemleveransförslag/avisering sker via sms, det är därför viktigt att du anger ett mobilnummer där du kan nås under dagtid på vardagar (får inte åkeriet tag i dig kommer du aviseras via post). DHL kommer att stämma av med dig vilken vardag och under vilket tidspann (normalt 1–4 timmar) som de kan leverera godset. Chauffören kontaktar även mottagaren på angivet telefonnummer cirka 15-30 minuter innan leverans.

Leveranstid
Normal leveranstid för en studsmatta i lager är 1–4 arbetsdagar.

Kostnad
DHL Hemleverans kostar normalt 290 kr och gäller i de allra flesta fall med undantaget för vissa s.k udda orter och öar då DHL tar ut en extra avgift för dessa. Du kan undvika avgiften genom att hämta leveransen på en DHL-terminal eller välja en annan leveransadress (till ex. på jobbet). Du kan själv söka på postnummer och se din fraktkostnad med hjälp av frakträknaren som finns i varukorgen.

DHL Miljöfrakt
Vi använder oss av DHL Miljöfrakt vilket är en utsläppsreducerande tjänst som bidrar till en minskning av utsläpp av fossilt koldioxid i atmosfären. Delar av fraktintäkterna används till att investera i fordon med kostnadsdrivande miljöteknik. Ett arbete som ger garanterade miljövinster i vårt svenska transportnätverk.
Genom Miljöfrakt bidrar du som kund med att sänka din leverans klimatpåverkan och driva på utvecklingen av transportsektorn här och nu.

Legitimationskontroll (standard)
Utlämning sker till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling. Ovan gäller oavsett om utlämning sker på mottagarens adress eller vid avhämtning på terminal.

Tillval: Leverans utan legitimationskontroll
Om du som mottagare inte själv kommer att kunna ta emot godset kan du välja tilläggstjänsten “Leverans utan legitimationskontroll”. Det är praktiskt när man vet att någon annan än adressaten ska ta emot leveransen, tex en granne eller hantverkare.
OBS! Det är viktigt att du meddelar oss detta direkt efter att du lagt din order (helst via e-post). Om din vara hunnit bli bokad och skickad tar DHL ut en ändringskostnad på 250 kr som du får betala om du vill göra denna ändring på din sändning efter att den lämnat vårt lager. 

Tillval: Leverans utan kvittens
Om du ej kan vara hemma för att ta emot ditt gods kan du beställa “Leverans utan kvittens*”.
OBS! Det är viktigt att du meddelar oss detta direkt efter att du lagt din order (helst via e-post). Om din vara hunnit bli bokad och skickad tar DHL ut en ändringskostnad på 250 kr som du får betala om du vill göra denna ändring på din sändning efter att den lämnat vårt lager. 
Det finstilta:
*Leverans utan kvittens innebär att DHL får leverera sändning på angiven leveransadress utan att mottagaren finns på plats och personligen kvitterar leveransen. Leverans utan kvittens innebär att DHL, inklusive anlitade underleverantörer, friskriver sig från allt ansvar gällande godset i samband med leverans.

Hämta på DHL-terminal
Du kan även välja att hämta din leverans på DHL-terminal när du blir aviserad av DHL angående din leverans. DHL-terminaler finns i Borås, Borlänge, Eskilstuna, Gammelstad, Gävle, Hägersten, Halmstad, Helsingborg, Hisingsbacka, Jönköping, Karlstad, Malmö, Norrköping, Örebro, Oskarshamn, Östersund, Rosersberg, Skellefteå, Sundsvall, Tibro, Umeå, Uppsala, Värnamo, Växjö.

2. DHL Service Point

Gäller för produkter under 20 kg. Uthämtning sker på DHL utlämningsställe s.k. Service Point. Paketet skickas till ditt närmaste DHL-ombud. Avisering sker via sms. Kvittera ut din försändelse med ditt sändningsnummer och legitimation. Varorna finns tillgängliga i 14 dagar innan de returneras.

Ej uthämtad vara:
För paket som ej uthämtas debiteras en avgift för outlösta paket på 249 kr, det samma gäller om det ej går att leverera paketet till er. Det motsvarar de kostnader som orsakats av att skicka ut samt returnera paketet.

3. Hämta i lagerbutik

Det går även bra att hämta dina varor direkt från vår lagerbutik i Göteborg. Om varan finns i lager så finns den att hämta så snart du lagt din order. Vid uthämtning för köp via vår e-butik ska ordernummer uppvisas. Om du har valt att betala med faktura ber vi dig även att ta med giltig legitimation.

OBS! Order som inte hämtas inom 14 dagar från dess att den första orderbekräftelsen skickas ut via e-post kommer att makuleras. 

Ändra leveransadress

Om du väljer att betala med Swish, Kort eller Direktbetalning i kassan så har du möjlighet att ändra din leveransadress. Du kan även be oss ändra din adress i efterhand om du valt att betala via just nämnda betalsätt. Vid Klarna Faktura, Konto eller Delbetalning sker leveranserna till folkbokförd adress och du har ingen möjlighet att i efterhand ändra dessa uppgifter.

Det är viktigt att du meddelar oss detta direkt efter att du lagt din order (helst via e-post). Om din vara hunnit bli bokad och skickad tar DHL ut en ändringskostnad på 250 kr som du får betala om du vill göra denna ändring på din sändning efter att den lämnat vårt lager.