Köpvillkor & information
1. Köpinformation
Jumpking Studsmattor AB säljer studsmattor, tillbehör och reservdelar inom Sverige. Beställningar tas emot via vår hemsida. För att du ska känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta oss. Det går även bra att köpa våra produkter på plats i vår lagerbutik på Kärrlyckegatan 29B i Göteborg. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse till angiven e-postadress. Genom att du godkänner köpvillkoren samtidigt som du skickar iväg din order uppstår ett bindande avtal. Du kommer sedan att får en leveransbekräftelse via e-post när din order skickas från vårt lager.
2. Betalsätt och priser
Onlineköp
Via vår hemsida erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Fakturor skickas ut via e-post i samband med att ordern skickas från oss.
Klarna Checkout
Jumpking Studsmattor använder Klarna Checkout. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://klarna.com/sv/kundservice
Swish
Swish är en enkel tjänst för att skicka och ta emot pengar via mobilen. När du skaffar Swish är beloppsgränsen ofta satt till 3 000 kr. I din internet- och mobilbank kan du enkelt höja den så att du kan överföra större belopp. För att betala med Swish trycker du på knappen ”Betala med Swish” som finns högst upp i kassan. Du kommer nu komma till ett betalningsformulär där du skriv in ditt namn, leveransuppgifter och ditt mobilnummer, tryck sedan på ”Slutför köp”. Öppna Swish appen i din telefon och följ därefter instruktionen i telefonen för att genomföra köpet. Tänk på att banken ofta har en övre beloppsgräns på 3000 kr vid Swish-betalningar men denna gräns kan enkelt höjas genom att du loggar in på din internetbank och ändrar beloppet där.
Klarna företagsfaktura
För företag som vill betala med faktura gör vår samarbetspartner Klarna en automatiserad kreditupplysning direkt när företagets organisationsnummer har skrivits in i kassan och förfrågan skickats, och svar om ansökan beviljas eller nekas kommer direkt.
Lagerbutik
Vi erbjuder kontokortsbetalning samt direktbetalning via Swish när du handlar på plats i vår lagerbutik i Göteborg (vi kan ej ta emot kontanter).
Priser
Samtliga priser anges inklusive moms. Vi reserverar oss för felskrivningar och tekniska problem i samband med prisangivelser och förbehåller oss rätten att makulera uppenbart felaktiga order.
3. Leverans
Ditt paket levereras till dig normalt inom 2–4 arbetsdagar. Under långhelger kan leveransen ta något längre tid. Alla leveranser sker med ett spårbart fraktsätt och du kan följa ditt paket genom den transportavisering du fått via e-post efter att ditt paket lämnat oss. Leveransavisering sker via sms eller via telefon beroende på leveransmetod. Det är därför viktigt att du uppger en korrekt e-postadress samt ett korrekt telefonnummer/mobilnummer för att aviseringen ska fungera.
Leveransmetoder:
1. DHL Home Delivery (hemleverans)
Gäller studsmattor eller produkter över 20 kg. DHL levererar varan direkt hem till din tomtgräns under dagtid. Hemleveransförslag/avisering sker via sms, det är därför viktigt att du anger ett mobilnummer där du kan nås under dagtid på vardagar (får inte åkeriet tag i dig kommer du aviseras via post). DHL kommer att stämma av med dig vilken vardag och under vilket tidspann (normalt 1–4 timmar) som de kan leverera godset. Chauffören kontaktar även mottagaren på angivet telefonnummer cirka 15-30 minuter innan leverans.
Leveranstid
Normal leveranstid för en studsmatta i lager är 1–4 arbetsdagar.
Kostnad
DHL Hemleverans kostar 290 kr och gäller i de allra flesta fall med undantaget för vissa s.k udda orter och öar då DHL tar ut en extra avgift för dessa. Du kan undvika avgiften genom att hämta leveransen på en DHL-terminal eller välja en annan leveransadress (till ex. på jobbet). Du kan själv söka på postnummer och se din fraktkostnad med hjälp av frakträknaren som finns i varukorgen.
DHL Skicka Grönt
Vi använder oss av DHL Skicka Grönt vilket är en utsläppsreducerande tjänst som bidrar till en minskning av utsläpp av fossilt koldioxid i atmosfären. Delar av fraktintäkterna används till att investera i fordon med kostnadsdrivande miljöteknik. Ett arbete som ger garanterade miljövinster i vårt svenska transportnätverk.
Genom Skicka Grönt bidrar du som kund med att sänka din leverans klimatpåverkan och driva på utvecklingen av transportsektorn här och nu.
Legitimationskontroll
Utlämning sker till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling. Ovan gäller oavsett om utlämning sker på mottagarens adress eller vid avhämtning på terminal.
Leverans utan kvittens / utan leg. kontroll (tillägg)
Om du ej kan vara hemma för att ta emot ditt gods kan du beställa ”Leverans utan kvittens”. Det är viktigt att du meddelar oss detta direkt efter att du lagt din order (helst via e-post). Om din vara hunnit bli bokad och skickad tar DHL ut en ändringskostnad på 250 kr som du får betala om du vill göra denna ändring på din sändning efter att den lämnat vårt lager. Leverans utan kvittens innebär att DHL får leverera sändning på angiven leveransadress utan att mottagaren finns på plats och personligen kvitterar leveransen. Leverans utan kvittens innebär att DHL, inklusive anlitade underleverantörer, friskriver sig från allt ansvar gällande godset i samband med leverans.
Hämta på DHL-terminal
Du kan även välja att hämta din leverans på DHL-terminal när du blir aviserad av DHL angående din leverans. DHL-terminaler finns i Borås, Borlänge, Eskilstuna, Gammelstad, Gävle, Hägersten, Halmstad, Helsingborg, Hisingsbacka, Jönköping, Karlstad, Malmö, Norrköping, Örebro, Oskarshamn, Östersund, Rosersberg, Skellefteå, Sundsvall, Tibro, Umeå, Uppsala, Värnamo, Växjö.
2. DHL Service Point
Gäller för produkter under 20 kg. Uthämtning sker på DHL utlämningsställe s.k. Service Point. Paketet skickas till ditt närmaste DHL-ombud. Avisering sker via sms. Kvittera ut din försändelse med ditt sändningsnummer och legitimation. Varorna finns tillgängliga i 14 dagar innan de returneras.
3. Hämta i lagerbutik
Det går även bra att hämta dina varor direkt från vår lagerbutik i Göteborg. Vid uthämtning för köp via vår webbshop ska ordernummer uppvisas. Om du har valt att betala med faktura ber vi dig även att ta med giltig legitimation.
OBS! Order som inte hämtas inom 14 dagar från dess att den första orderbekräftelsen skickas ut via e-post kommer att makuleras.
Ändra leveransadress
Om du väljer att betala med Swish, Kort eller Direktbetalning i kassan så har du möjlighet att ändra din leveransadress. Vid Klarna Faktura, Konto eller Delbetalning sker leveranserna till folkbokförd adress och du har ingen möjlighet att i efterhand ändra dessa uppgifter.
Fraktvillkor
- När frakten är bokad mailar vi dig information om leveransadress, uthämtningsställe och sändningsnummer m.m.
- Läs igenom leveransinformationen och kontrollera så att alla uppgifter stämmer (telefonnummer, adress osv). Kontakta oss direkt om något skulle vara felaktigt så att vi hinner åtgärda detta innan leverans.
- För paket som ej kunnat levereras pga. felaktiga uppgifter eller ej utlösta paket debiteras våra faktiska kostnader (frakt, returfrakt, hanteringskostnader), lägst 250 kr. Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi för frakten.
- När godset är upphämtat hos oss ligger ansvaret för leverans och transport på DHL. Kontakta DHL direkt på telefon 0771-345 345 för frågor om leveransen. Uppge ditt sändningsnumret som referens.
4.Byte/Retur
Ångerätt
Du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna. För att ta ställning till om du vill behålla en vara eller ej har du självklart rätt att kunna undersöka den. Vill du returnera en vara ber vi dig att återsända den i sitt kompletta originalemballage. Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Detta innebär att produkten ska kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut.
Vi hjälper dig att arrangera returfrakten, men du står för returfrakten vid åberopande av öppet köp. Kostnaden för att returnera en studsmatta, eller andra skrymmande paket som levererats på pall, är 700 kr. Kostnaden för mindre paket är 89–149 kr, beroende på storlek.
Retur
Tag gärna kontakt med oss när du vill utnyttja ångerrätten och innan du skickar tillbaka varor. Vi kommer att hjälpa dig med att boka returen via DHL och skickar sedan ut de fraktdokument du behöver vi e-post. Du kan själv arrangera returen efter att du kontaktat oss. Se bara till att paketet går direkt till oss: Jumpking Studsmattor AB, Kärrlyckegatan 29B, 418 78 Göteborg . Går din retur till ett upphämtningsställe kan vi ej hämta ut den.
Återbetalning
Vi kommer att snarast och senast 30 dagar efter att vi mottagit den returnerade varan återbetala vad du betalat. Har du valt att betala med faktura är det viktigt att du flyttar fram fakturans förfallodatum. Det gör du enkelt på klarna.se. När vi har mottagit returen krediteras beloppet för den/de varor du har returnerat. Vi skickar sedan en uppdaterad version av fakturan och du betalar in resterande belopp på aktuellt OCR-nummer. Viktigt är att du betalar in resterande belopp först efter det att du har mottagit din korrigerade faktura. Är ordern redan betald kontaktar Klarna dig för återbetalning inom 14 dagar efter att varan har ankommit till vårt lager.
Returförfarande
Om godset väger under 20 kg kommer vi skicka dig en returfraktsedel som du sätter på godset och lämnar in på närmaste DHL Service Point. Vid större gods över 20 kg skickar vi retursedel och bokar via DHL för att hämta på samma sätt som när du först tog emot godset. Du kan även lämna tillbaka eller byta ut din köpta vara i vår lagerbutik.
5. Reklamation
Skulle det vara något fel på det vi levererat så är vi angelägna om att du meddelar oss så snart som möjligt så att vi har möjlighet att rätta till felet. Du gör din reklamation enklast genom vårt kontaktformulär som du hittar på www.jumpking.se/kontakt. Du kan även ringa 031-762 25 22 eller skicka e-post till info@jumpking.se (Ämne: Reklamation). Glöm inte att uppge hela ditt namn samt ordernummer. Vid reklamation står vi för returen tillbaka med DHL.
6. Garanti
Garantitiden varierar emellan produkterna och deras olika delar. Du hittar vad som gäller för den aktuella produkten under produktsidan.
Undantag:
- Ytrost.*
- Materialskador som beror på slitage eller annan yttre åverkan.
- Felaktig montering
- Solblekta delar
*Studsmattans alla ramdelar är galvaniserade och därmed motståndskraftiga mot korrosion men viss ytrost kan ändå förekomma. Detta påverkar dock inte studsmattans funktion eller hållbarhet.
Åberopande av garanti
Kontakta oss via telefon eller genom vårt reklamationsformulär vid åberopande av garanti.
Garantin gäller endast den ursprungliga köparen, garantierna slutar med andra ord att gälla om varan säljs vidare.
7. Integritetspolicy
Jumpking Studsmattor AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte om du anmält dig till nyhetsbrev. Jumpking Studsmattor lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns i andra punkten nedan.
Jumpking Studsmattor har som e-handlare skyldighet att se till att dina uppgifter behandlas enligt följande:
- Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och telefonnummer vid köp av vara.
- Vi kan komma att lämna ut dina kontaktuppgifter till tredje part, i detta fall speditören DHL samt betaltjänsterna Klarna och/eller Swish.
- Du har när som helst rätt att raderas ur systemen (med vissa begränsningar, som bokföringslagen).
- Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år på grund av bokföringslagen.
- Du har rätt att klaga till tillsynsmyndighet.
- Du har rätt att få reda på varifrån informationen har kommit, om du inte har registrerat den själv.
- I nyhetsbrev kan vi skicka erbjudanden som är anpassade efter din data hos oss och du har rätt att få veta vilken lagrad information vi baserar våra erbjudanden till dig på.
- Du har rätt att få ett utdrag av all information som vi har om ditt konto hos oss.
Läs mer på denna sida: Jumpking.se – Integritetspolicy
8. Övrigt
Force majeure
Med force majeure avses bland annat strejker, naturkatastrofer, pandemier, sjukdom hos personalen, transportstörningar eller import- och exportförbud hos Jumpking Studsmattor AB eller våra leverantörer. Under force majeure skjuts Jumpking Studsmattor AB förpliktelser upp. Om force majeure råder längre än 2 månader äger såväl du som Jumpking Studsmattor AB rätt att upphäva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.